woensdag 19 februari 2014

ArtEZ!

En alweer een post over ArtEZ, de kunstacademie in Arnhem waar ik dit jaar een vooropleiding heb gevolgd. Je leest het goed, heb. Afgelopen zaterdag was namelijk de laatste keer. En dan betekende dat het de toelatingsdag was om echt te mogen studeren op deze school. Het was heel zenuwslopend maar het was het waard.



We werden vrijdag al verwacht om onze 'tentoonstelling' van alles wat we hadden gemaakt op de lesdagen klaar te zetten. En dit is echt wel wat moeilijker dan gedacht hoor. Er waren zo veel mensen en het was nogal een chaos waardoor je je niet echt kon concentreren op wat je nou eigenlijk echt moest doen. Alles op de borden plaatsen en zorgen dat het comité er van overtuigd was dat je goed genoeg was. Iedereen druk in de weer en heel erg gestrest zij,  is niet de beste optie. Maar na een uur of 2 stond alles en zijn we naar huis gegaan om ons klaar te maken voor een lange dag.



Zaterdag was het namelijk zover. de beoordelingen. Er worden op Artez per sectie maar rond de 30 leerlingen toegelaten.Dus het was nogal spannend. Het was op het begin van de dag nogal veel wacht. En nog meer wachten. Maar toen was het zo ver, het was duidelijk wie in augustus terug mogen komen en gaan studeren. Op de afdeling Fashion, waar ik toelating voor deed, zijn er maar 3 leerlingen van de 27 afgewezen. En ik zit in geen van beide groepen.


Om te kunnen studeren aan ArtEZ moet je minimaal een niveau 4 mbo opleiding hebben afgesloten of je moet een Havo diploma hebben. Ik zit dit jaar pas in 4 havo wat inhoud dat ik niet volgend schooljaar, 2014-2015 kan beginnen met studeren. Dit was dan ook de hoofdreden dat ik niet ben aangenomen. Ten tweede ben ik nog te jong, de opleiding heeft een minimale leeftijd grens van 18 jaar. Maar dit waren de enige redenen om mij niet aan te nemen. Ik ben namelijk gewoon goed genoeg! Als ik voldeed aan de twee punten hierboven had ik mogen beginnen. Dus nu gewoon alles de tijd geven en dan hoop ik gewoon het jaar daarop te kunnen beginnen op de kunstacademie. Wat een heerlijk gevoel!

Dit is van mij fashion leraar, Jef Montes. Hij is zelf 2 jaar
geleden, in 2012, afgestudeerd aan de academie.
Als je van fashion houd, hou hem goed in de gaten!
Maar dit houd wel in dat de vooropleiding al klaar is en ik dus geen lessen meer zal volgen. Wat ik stiekem best jammer vind. Ondanks dat het best hard doorbijten was om elke zaterdag zo een lange dag te hebben op school, was het een geweldige ervaring! Ik gun iedereen die is toegelaten om er te gaan studeren van harte! En ik kan niet wachten ze terug te zien als ik er ook zit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten